Mata pelajaran : Bahasa Melayu
Darjah
: 6 Bestari
Tarikh
: 29 April 2014 (Selasa)
Jumlah
pelajar : 50 orang
Masa
: 40 minit (9.15-9.55 pagi)
Tajuk
: Nilai Murni dalam Pantun Melayu
Bidang
: Maklumat dan Estetik
Objektif :
Pada akhir pembelajaran, murid dapat menyatakan sekurang-kurangnya 3 nilai murni yang terdapat dalam pantun yang diedarkan oleh guru secara berkumpulan dalam masa 10 minit.
Pada akhir pembelajaran, murid dapat menyatakan sekurang-kurangnya 3 nilai murni yang terdapat dalam pantun yang diedarkan oleh guru secara berkumpulan dalam masa 10 minit.
Kemahiran Bahasa : Bertutur, berfikir
Sistem
Bahasa : Kosa Kata
Pengisian
Kurikulum :
Nilai : Keyakinan, kerjasama, tolong-menolong
KBKK
: Menjana idea, menyusun atur, menyelesaikan masalah
ABM : Video, slide, lembaran kerja, kertas sebak, pen marker
Rancangan Pengajaran Harian
Fasa dan Isi Kandungan
|
Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran
|
ABM/KBT/Nilai
|
Fasa 1: Pengenalan dan set
induksi
(10 minit)
Objektif : Menarik minat
murid
Contoh soalan :
> Apakah yang kamu
faham
tentang video
tersebut?
> Apakah nilai
yang
terdapat
dalam video
tersebut?
|
> Guru menayangkan video
Semut” kepada pelajar.pendek bertajuk “Ulat dan > Guru dan pelajar bersoal jawab tentang video tersebut > Guru mengaitkan video dengan pembelajaran hari ini. |
ABM :
> Video
KBT :
> Kemahiran berfikir
> Kemahiran bertutur
Nilai :
> Yakin
> Berani
|
Fasa 2 : Persembahan.
(15 minit)
Objektif : Guru memberi penerangan
kepada pelajar.
Contoh soalan :
> Apakah maksud
nilai
murni?
> Apakah kesan
mengamalkan
nilai
murni
dalam
kehidupan?
> Apakah langkah
yang
diambil
untuk
menerapkan
nilai
murni dalam
kehidupan?
|
> Guru menayangkan slide
tentang
nilai.
> Guru akan
menghuraikan
maksud nilai
kepada murid
dan mengaitkan
dengan
nilai-nilai
yang telah
ditetapkan dalam FPN.
> Guru akan mengaitkan
pengetahuan sedia ada
murid tentang nilai melalui
teknik penceritaan.
> Guru bersoal jawab
dengan
murid tentang
pengetahuan
sedia ada
mereka.
> Guru akan memaklumkan
objektif
pembelajaran hari
ini.
> Guru akan membaca
serangkap
pantun dan
mengaitkan
nilai murni dalam
pantun
tersebut.
|
ABM :
> Paparan slide
KBT :
> Kemahiran
mendengar
> Kemahiran bertutur
> Kemahiran berfikir
Nilai :
> Yakin
|
Fasa 3 : Latihan berpandu.
(20 minit)
Objektif : Guru membimbing murid
untuk mengenal pasti nilai dalam pantun.
|
> Guru menyediakan
satu
permainan
‘cari perkataan
tersembunyi’ yang
mengandungi nilai-nilai
murni kepada murid.
> Guru mengedarkan senarai pantun kepada pelajar.
> Guru menyediakan
sebuah
kotak
cabutan yang
mengandungi nombor
soalan pantun.
> Murid dikehendaki
mengenal pasti
nilai murni
yang terdapat
dalam pantun
dengan bantuan
guru secara
berpasangan.
> Murid diminta mencari
nilai
tersebut
di dalampermainan
dengan
bantuan guru.
|
ABM :
> Permainan
'cari
perkataan
tersembunyi'
> Soalan pantun
KBT :
> Kemahiran berfikir
> Kemahiran membaca
> Kemahiranbertutur
Nilai :
> Bekerjasama
|
Fasa 4 : Latihan kendiri.
(20 minit)
Objektif : Guru memantau
gerak kerja murid
|
> Guru membahagikan murid
kepada 6
kumpulan.
> Guru mengedarkan
lembaran
permainan teka
silangkata dan soalan
pantun kepada setiap
kumpulan.
> Murid diminta
menyelesaikan teka silang
kata tersebut secara
berkumpulan sambil
dipantau
oleh guru.
|
ABM :
> Permainan 'teka
silang kata'
> Lembaran soalan
pantun
KBT :
> Kemahiran membaca
> Kemahiran berfikir
Nilai :
> Yakin
> Berdikari
> Bekerjasama
|
Fasa 5 : Penaksiran.
(10 minit)
Objektif : Guru membuat penilaian. |
> Guru memilih wakil setiap pelajar untuk menjawab dua soalan teka silang kata. > Guru dan guru menilai jawapan yang diberikan oleh murid bersama-sama. |
ABM : > Permainan 'teka silang kata' > Lembaran soalan pantun
KBT :
> Kemahiran berfikir > Kemahiran bertutur
Nilai :
> bekerjasama > yakin |
Penutup: Rumusan
|
> Guru meminta murid merumus pembelajaran pada hari ini. |
No comments:
Post a Comment